Content-Type: text/html Biodiesel/RME/PME - ALDiesel/Poel/SVO - TDI/PD/CDI/JTD/HDI-Technik

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Date: March 10, 2008 at 17:43:23
From: Rhanie, [620_acl1.gw.smartbro.net]
Subject: A new propulsion system for boats ditches the diesel
URL:
http://www.popsci.com/gear-gadgets/article/2008-02/wave-runner

Hallo!

http://www.popsci.com/gear-gadgets/article/2008-02/wave-runner

Wave Runner
A new propulsion system for boats ditches the diesel

*???!!!!!

By John Geoghegan Posted 02.22.2008 at 12:18 pm 10 Comments
Going the Distance: Captain Ken-ichi Horie, aboard the Suntory Mermaid II, prepares to travel solo 4,350 miles from Hawaii to Japan on wave power alone. Photo by S. Yamada
This month, 69-year-old Japanese sailor Ken-ichi Horie will attempt to captain the world’s most advanced wave-powered boat 4,350 miles from Hawaii to Japan. If all goes as planned, he’ll set the first Guinness world record for the longest distance traveled by a wave-powered boat and, along the way, show off the greenest nautical propulsion system since the sail.

A simple spring system enables twin fins beneath the bow of the Suntory to move up and down with the incoming waves and pull the boat forward.At the heart of the record-setting bid is the Suntory Mermaid II, a three-ton catamaran made of recycled aluminum alloy that turns wave energy into thrust. Two fins mounted side by side beneath the bow move up and down with the incoming waves and generate dolphin-like kicks that propel the boat forward. “Waves are a negative factor for a ship—they slow it down,” says Yutaka Terao, an engineering professor at Tokai University in Japan who designed the boat’s propulsion system. “But the Suntory can transform wave energy into propulsive power regardless of where the wave comes from.”

Horie’s latest adventure builds on a storied career of eco-sailing. In 1993 he pedaled a boat 4,660 miles, from Hawaii to Okinawa, setting a world record for the longest distance traveled by a pedal-powered boat.

In 1996 he set the world record for the fastest crossing of the Pacific Ocean in a solar-powered boat. And in 1999, he made a solo trip across the Pacific in a catamaran made from recycled beer barrels.
With a maximum speed of five knots, the Suntory will take two to three months to complete a voyage that diesel-powered craft accomplish in just one. But speed is not the point. The voyage aims to prove that wave propulsion can work under real-world conditions, opening up the technology for commercial applications such as cargo shipping. “Oil is a limited power source,” Horie says, “but there is no limit to waves.”

How to Ride Waves Across the Pacific
Electricity A set of eight solar panels produces 560 watts to run the navigation lights, ham radio, satellite phone and PC.

Propulsion Dual fins set in a side-by-side configuration beneath the bow convert wave energy into a dolphin-like kick that can propel the three-ton boat at five knots.

Stability The fins absorb energy from the rocking of the boat to help make the propulsion more efficient.

Hull The outer hull, only three millimeters thick, is made of a durable recycled-aluminum alloy.

Outboard Motor Reserved for extreme emergencies.

Gruß Rhanie.

Responses:
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Date: March 14, 2008 at 08:44:57
From: Werner, [p508855c2.dip.t-dialin.net]
Subject: Wißt Ihr eigentlich, wie "neu" das ist?

Moin,

in den Achtzigern, als ich meinen Job bei der Salzgitter angefangen habe und wir noch richtig Gastanker gebaut haben, gab es im Monat fünf Freistunden für Allgemeinarbeit, Zeitungslesen, Büro aufräumen, mit der Sekretärin shakern.

Die Fachzeitschriften hatten einen Verteiler und mußten von jedem abgezeichnet werden. Da hab ich so ein Konzept schon gesehen. Es gab auch eine richtige Testfahrt mit irgendeinem Hamburger Schiffsbauprofessor an Bord. Sie sind die Nordsee von Hamburg bis nach Holland ohne Sprit gefahren. Allerdings ziemlich langsam.

Entstanden ist dieser Antrieb aus den sog. Antischaukelanlagen, Rudern, die man für nicht seefeste Fahrgäste entwickelt hat, die durch eine simple Lagensteuerung das Schiff am Schaukeln hindern. Dabei ist mal aufgefallen, wenn man die Dinger regelungstechnisch nicht zu stramm stellt, erzeugen sie Vortrieb. Na ja, und der Rest war dann einfach.

Und so kehrt alles wieder. Neue Journalisten, neue Erfindungen. Da gähnt der Patentanwalt und steigt wieder in sein Taxi, um ein paar Kröten zu verdienen.


Gruß

Werner

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    [46779]

    Date: March 14, 2008 at 14:33:05
    From: Rhanie, [620_acl1.gw.smartbro.net]
    Subject: Re: Wißt Ihr eigentlich, wie "neu" das ist?

    Moin Werner!

    Ich kannts noch nicht, wieder was gelernt.
    bald gibts wieder Bilders von nem neuen Mopedmachwerk, der Dampfkesselüberwachungsverein würde mich dafür steinigen!
    (Ja, macht Laune!)

    Nachdem das Schmiedemoped von dem Mädel auf den Bildern bewegt wird hab ich mich entschlossen den Totenkopf vom Sitz in ne Medusa zu ändern, passt irgendwie besser zu Mädels. :)

    Gruß Rhanie.
    P. S. Inzwischen isses wieder ruhig, ich geb mir jeden Tag n paar Stunden Müllgeschichte, auf tauchen war ich immer noch nicht... :(

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    [46761]

    Date: March 10, 2008 at 18:09:47
    From: R.Lang, [dslb-088-068-096-016.pools.arcor-ip.net]
    Subject: Re: Die Energie in den Wellen kann ganz schön heftig sein
    URL:
    Drachenfrachter wie er in den Dienst gehen soll

    Hallo Rhanie,
    is eher was für Seezigeuner die weder Tot noch Teufel scheuen. Wer einmal richtig schweres Wetter auf hoher See mitgemacht hat, der wird sich auf solche Abenteuer nicht einlassen.

    Es gibt zwar immer mal wieder so Verückte die sich mit Nussschalen aufs Meer rauswagen, sogar in die Weiten des Pazifiks. Nur so eine Überquerung ist bei 20 Knots schon einen Monat lang, selbst wenn alles gut gehen sollte würde es mit so einer Nussschale fast ein halbes Jahr dauern. Nein Danke das muss nicht sein.

    Dann lieber mit nemm Drachen segeln, da sind die erzielten Geschwindigkeiten besser.

    Gruss Rainer

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